در حال بارگذاری ...
  • آموزش از راه دور در مدارس روستایی کرمان تداوم می یابد

    مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با وجودی که دانش آموزان برخی مناطق روستایی و عشایری به شبکه تلویزیونی یا بستر امن اینترنت دسترسی ندارند، گفت: شرایط تداوم آموزش در این مناطق از کرمان فراهم می شود تا هیچ دانش آموزی از آموزش محروم نماند.

    احمد اسکندری نسب در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: تحقق راهکار سند تحول بنیادین و تشکیل مثلث تربیتی موثر رسانه، خانواده و مدرسه از جمله اهداف طرح تداوم آموزش از راه دور در مناطق محروم است که یکی از اهداف آموزش و پرورش عمومی و رسمی کشور به شمار می رود.

    وی فراهم کردن فرصت برابر آموزشی برای کودکان به اقتضای شرایط و موقعیت خاص آنان را به نوعی عدالت آموزشی عنوان کرد و اظهار داشت: توسعه سواد رسانه ای به عنوان یکی از مهم ترین محورهای آموزش به عنوان تداوم فرایند یادگیری و از جمله اهداف این طرح است.

    وی به تفکیک دانش آموزان از نظر دسترسی به آموزش اشاره و تصریح کرد: دانش آموزانی که فاقد پوشش تلویزیونی و اینترنتی هستند و دانش آموزانی که به سخت افزارهایی مانند رایانه، لب تاپ و دستگاه های پخش کننده فیلم و صوت خانگی نیز دسترسی ندارند.

    مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان ادامه داد: استفاده از ظرفیت شبکه سیما برای بازبخش کلاس های درس شبکه تلویزیونی آموزش، استفاده از ظرفیت رادیویی صدا و سیما برای تولید محتوی آموزشی صوتی، بهره گیری از ظرفیت بسته های آموزشی مکتوب در قالب درسنامه خودآموز، استفاده از ظرفیت دستگاه های پخش خانگی راه هایی از ارائه آموزش به دانش آموزان در مناطق مختلف است.

    وی ادامه داد: فیلم های آموزشی در قالب بسته نرم افزاری ساده و قابل استفاده در دستگاه های نمایش خانگی، از طریق مدیران مدارس و راهبران آموزشی در اختیار این گروه از دانش آموزان قرار می گیرد.

    اسکندری نسب از اعزام راهبران آموزشی و تربیتی و معلمان داوطلب برای حضور در منازل دانش آموزان خبر داد و گفت: نکات بهداشتی در هنگام حضور در خانه های دانش آموزان توسط معلمان اعزامی رعایت می شود.

    وی تاکید کرد: از ظرفیت افراد باسواد خانواده به منظور تدریس خانگی به دیگر فرزندان استفاده می شود و دانش آموزانی که به هیچ کدام از فرصت های آموزش مانند شبکه تلویزیونی، اینترنت، دستگاه های نمایش خانگی و غیره دسترسی ندارند، جدول بودجه بندی دروس با توضیحات تهیه و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

    وی گفت: بر اساس جدول بودجه بندی در بازه زمانی تعیین شده درسنامه خودآموز یا نیمه خود آموز به صورت مکتوب در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

    مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه تاکید شده درسنامه ها به سمت و سوی تکالیف تکراری و کم ارزش نرود و هزینه مالی برای هیچ خانواده و دانش آموزی نداشته باشد افزود: دروس به صورت گام به گام و به زبان ساده و در قالب مثال های ساده و روان برای دانش آموز ارائه می شود.

    وی با بیان اینکه در هر قسمت از درسنامه دانش آموز به صفحه کتاب درسی ارجاع داده می شود اظهار داشت: ابتدای آن راهنمای استفاده اولیا و دانش آموز قرار داده و از راهنمای استفاده در قالب فایل صوتی نیز بهره گرفته شده است.

    وی به استفاده از ظرفیت مخابرات برای تماس تلفنی راهبران آموزشی و تربیتی با اولیا و دانش آموزان اشاره و تصریح کرد: اعزام هفتگی راهبر آموزشی با رعایت تمام نکات ایمنی و بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این مناطق به همراه تجهیزات موردنیاز مانند تلویزیون، دستگاه پخش کننده و موتوربرق کوچک در مناطق سخت گذر روستایی و عشایری برای نمایش محتوای های آموزشی در دستور کار است.

    اسکندری نسب گفت: اصل بر این است که معلم باید با دانش آموزان خود در هر شرایطی ارتباط داشته باشند زیرا این ارتباط نقش موثر تربیتی و آموزشی دارد و باید این فرصت حتماً طراحی شود.

    وی افزود: برای معلمان شاغل در مناطق محروم که محل سکونت آنها در شهرهای مراکز استان ها یا مجاور مراکز استان ها است، یک یا چند مدرسه با امکانات لازم در نظر گرفته شده که بتوانند از طریق تلفن و سایر وسایل ارتباطی با دانش آموزان در ارتباط باشند.

    مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان تصریح کرد: به منظور حمایت تخصصی تر از فرایند آموزش بخصوص در مناطق محروم یک مرکز پاسخگویی قابل اتکا دانش آموز و خانواده راه اندازی می شود که به سئوالات درسی، علمی، بهداشتی و غیره دانش آموزان در طول ایام هفته از ساعت هشت تا ۱۲ از طریق تماس تلفنی پاسخ دهد.

    وی از طراحی و را اندازی سایت  تخصصی در آموزش و پرورش نام برد و گفت: موضوعاتی مانند جدول بودجه بندی دروس، فیلم و کلیپ های آموزشی، محتوای درس نامه و غیره به صورت روزانه در این سایت بارگذاری می شود تا دانش آموزان، خانواده ها و آموزگارانی که در محدوده زمانی خاص امکان دسترسی به اینترنت را دارند، از محتوای سایت فوق بهره برداری و استفاده کنند.

    اسکندری نسب افزود: در سایت آموزشی به جز مطالب کاملاً ضروری مرتبط با تدریس دانش آموزان، محتوای دیگری قرار داده نمی شود، آدرس سایت از طریق پیامک، شبکه های اجتماعی مدارس و غیره در اختیار همگان قرار می گیرد و با راه اندازی تالار گفت و گو و بخش تجارب معلمان مناطق روستایی و عشایری بر غنی سازی و بروزرسانی این سایت تلاش خواهد شد.